Interview

Loyal Talks - Laurens

Na een studie in de creatieve richting lijkt het pad voor Laurens duidelijk. Hij wil met zijn creativiteit zijn geld verdienen. Maar al tijdens zijn stage merkt hij dat de lol er snel vanaf is.

Met een creatieve moeder en een vader in de financiële sector gaat hij rondkijken. Financiën en fraude ligt hem ook wel, dus benadert hij tal van banken en financiële instellingen met de vraag of ze iets voor hem hebben. International Card Services (ICS), de grootste creditcard uitgever van Nederland reageert positief en zo rolt Laurens alsnog de financiële wereld in. Zijn vader achterna zou je zeggen, maar als je goed luistert zit in alles wat hij doet een creatief en menselijk hart. Dat is een sterke combinatie in zijn vakgebied.

Bij ICS begint Laurens op de afdeling die zich bezighoudt met direct fraude met creditcards. Gestolen kaarten die in het buitenland gebruikt worden voor transacties. Snel handelen, politie aanhaken of informeren. Precies in deze periode krijgt de WWFT (wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) veel aandacht in de politiek en de pers. Hij bouwt mee aan de eerste teams die actief binnen het ICS deze wet gaat handhaven. Maar echt ruimte om te groeien was er niet.

Zo komt hij na zijn start terecht bij de ABN bank in het hypotheek team. Samen met zijn collega’s controleren ze grote aflossingen van hypotheken om ervoor te zorgen dat alles netjes voldoet aan de wet. Het voordeel van werken bij een bank is dat er met de eigen data van de bank al een heel goed beeld te ontwikkelen is van de klant. Zo kun je snelle inschattingen maken en een duidelijk beeld krijgen van betalingspatronen en de transactie. Mocht iets niet aan de haak zijn speel je het op naar een ander team dat direct contact opneemt met de klant om verdere onderbouwing te vragen. Ook hier bouwt hij teams en klimt hij op tot Quality Controller, waar je de dossiers van analisten onder ogen krijgt om te beoordelen of ze op basis van alle beschikbare informatie de juiste conclusies getrokken hebben.

Als kind had Laurens al last van ADHD, hoewel hij toen nog niet goed wist hoe hij hiermee op moest gaan kan hij dat nu juist wel. Hij weet het goed in te zetten en wisselt zijn 4 dagen bij ICS af met programmeren voor de lol. Als creatieve uitlaatklep schildert hij nog steeds en pakt soms nog grafisch design op voor vrienden of familie. Hij heeft onlangs alle goede Japanse films gekeken en verdiept zich nu in de Koreaanse cinema wereld.

Hij komt eigenlijk zelden op LinkedIn, tot het weer gaat kriebelen. Hij heeft ontzettend veel berichten van tal van partijen. Die van Loyal steekt er bovenuit, het lijkt de enige die oprecht met persoonlijk geschreven is, na een kort proces keert hij via Loyal terug bij ICS. Zijn eerste werkgever in deze sector. Met heel wat kilometers op de teller is Laurens inmiddels senior in zijn vak en krijgt hij hier de dossiers van 4 analisten onder ogen om te checken of de conclusies objectief en juist zijn. “Het grote verschil tussen werken voor een bank als ABN of hier bij ICS is het feit dat je bij de bank een veel duidelijker beeld kan krijgen van de klant aan de hand van de data. Een betaalrekening zegt veel meer dan sporadische uitgaven die met een creditcard gedaan worden.”

Dit is dan ook waar zijn creativiteit zijn cijfermatig onderbuikgevoel goed aanvult. Want als niet alle data binnen handbereik is zul je op creatieve manieren onderzoek moeten doen om ervoor te zorgen dat je gebaseerd op onderbouwde aannames de juiste conclusies trekt. Groot openbaar bronnenonderzoek waarbij naam, adres en geboortedatum gecheckt wordt is dan belangrijk. Zo kun je verschillende zoekmachines gebruiken die toch andere resultaten laten zien, KVK gegevens opvragen om te controleren of de inkomsten de uitgaven matchen. “Ik controleerde de uitgaven van een kapper, op Google Maps zag ik dat deze kleine kapsalon slechts twee stoelen had. De omzet was echter vergelijkbaar met de keten van Rob Peetoom. Toen ben ik gaan bellen en stond er een week later een grote doos met duizenden bonnetjes op mijn bureau. Ik had op 1 november gebeld en op alle bonnetjes stond 2 november, hij dacht vast dat ik nooit die doos in zou duiken.”

Een ander verschil tussen ABN en ICS is dat het contact met de klant. Bij ABN gaf je het door aan een ander team dat vervolgens contact op nam met de klant om de juiste vragen te stellen. Hier bij ICS zijn de analisten zelf verantwoordelijk voor het contact met de klant. Dat zorgt ervoor dat je naast goede analytische skills toch ook enige menselijke voelsprieten moet ontwikkelen. Want het stellen van de juiste vragen om de juiste informatie te bemachtigen is een kunst op zich. “Het slimste om te doen is als analist zo snel mogelijk bellen, zo leg je de verantwoordelijkheid bij de klant en laat je hen zelf bewijslast aandragen. Je moet er gewoon achteraan en de klant heeft vaak zelf de verklaring.”

Toch is het goed dat analisten contact houden met de klanten. “De menselijke maat in acht houden is in dit werk ontzettend belangrijk. Als je belt naar een oudere dame die haar hele erfenis in delen heeft overgemaakt naar West-Afrika omdat ze in die stomme phishing mails is getrapt dan zet je dat wel aan het denken. Je weet weer waarom je dit werk doet en begrijpt dat het echt impact heeft op mensen. Dat geld komt vaak niet meer terug.” Dit zijn belangrijke voorbeelden voor Laurens. Hij is bezig met het opzetten van training en development programma’s binnen deze sector. “Samen casussen bespreken en hiervan leren zorgt ervoor dat analisten vertrouwen krijgen in hun handelen, sneller de juiste conclusies trekken en op die manier beter worden in hun werk.”

“De financiële wereld is hard. Het helpt om soms te beseffen dat slechts 1,7% van alle transacties frauduleus zijn.” Om te ontspannend wandelt hij graag met zijn 2 honden, in het bos of aan zee. Met zijn vriendin woont hij nu samen in Diemen-Zuid, op loopafstand van kantoor. Buiten Amsterdam heeft zijn familie een klein stukje grond waar hij veel onderhoud doet. Hij heeft jaren geleden verschillende fruitbomen geplant waar hij nu letterlijk en figuurlijk de vruchten van gaat plukken. De afwisseling die het thuiswerken met zich mee heeft gebracht is dan ook een welkome voor Laurens. “Ik moet er niet aan denken elke dag weer naar een bomvol kantoor te moeten.”

Wil jij je ook aansluiten bij de open en eerlijke nieuwe beweging in risk & compliance en op die manier werk doet dat echt impact heeft? Kijk dan bij onze vacatures of neem direct contact op met een van onze recruiters.

Loyal talks

Loyal talks

Loyal talks

Het is tijd dat jij krijgt wat je verdient

Wil jij binnen Risk en Compliance ook krijgen waar je recht op hebt?
Neem dan hier contact met ons op.