Interview

Loyal Talks - Marnix en Kean

Het is vandaag nationale dag van het kaartlezen en daarom bellen we met Marnix en Kean. Deze twee Loyals werken binnen IT aan verschillende projecten voor het NDW. (nationaal dataportaal wegverkeer).

Marnix (M) is als front-end developer werkzaam binnen een team van 8 developers. Ruim een maand aan de slag en het eerste gevoel is super positief. Het NDW groeit en opereert als een start-up, ondergebracht bij Rijkswaterstaat. Een jonge, losse club binnen een grote organisatie. Het NDW verwerkt verkeersdatastromen tot bruikbare data en inzichtelijke apps voor gemeenten, provincies, het Rijk en Rijkswaterstaat.

M: “Ik kwam terecht in voor mij onbekend terrein, ik sta weleens in de file, maar daar was ook alles mee gezegd. Nu ik de hoeveelheid data, applicaties en systemen zie achter het netwerk heb ik respect voor hoe het werkt. Ik heb direct lastige vraagstukken naar me toe getrokken, om meteen een hoop materie eigen te maken en veel te moeten vragen aan het team. Ik ben na een maand al globaal op de hoogte van veel systemen en processen.”

K: “Ik werk sinds augustus in het data-kwaliteitsteam van het NDW, er is veel druk vanuit de regering op provincies en gemeente om de digitalisering van hun systemen hoge prioriteit te geven. Ik heb ownership kunnen tonen door dit project naar me toe te trekken en duidelijke stappen te zetten.”

Het data-kwaliteitsteam waar Kean onderdeel van is draagt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de data. Ze ontwikkelen regels in data pipelines om de hoogste kwaliteit te waarborgen, combineren data om validaties uit te voeren en realiseren inzichtelijke dashboards in Python en PowerBI. De data varieert van filemeldingen, ongevallen, brugopeningen tot fietsentellingen en alles wat daar tussen zit. K; “Het doel is om onszelf overbodig te maken zodat het systeem, middels AI, zelf alle data een kwaliteitsscore kan geven en dit waterdicht werkt.”

Een van de applicaties waar Marnix’ aan werkt is de applicatie Melvin. Een meldapplicatie die het mogelijk maakt om ongevallen of gevaarlijke verkeersituaties te melden. Met deze melding worden dan apps als Waze, Google Maps of Flitsmeister op de hoogte gesteld. Zo is door middel van de app directe communicatie mogelijk met weggebruikers. Een ander voorbeeld is de applicatie die alle 3 miljoen verkeersborden in Nederland in kaart brengt. Allemaal gebaseerd op de kwalitatieve data die Kean en consorten aanleveren.

K: “Er komt ontzettend veel data binnen. Matrixborden boven de snelweg ontvangen niet alleen signalen, ze zenden ook uit. Consumentenapps als Flitsmeister ontvangen via de Melvin app informatie, maar meldingen die gebruikers van Flitsmeister doen komen ook weer terug in onze systemen. Zorgen dat er geen dubbele meldingen in de data terechtkomen en de kwaliteit waarborgen blijft voor ons de allergrootste uitdaging.”

M: “Aan de voorkant ontvangen wij vanuit Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten verzoeken om bepaalde functies toe te voegen aan de bestaande applicaties. Gezamenlijk bepalen we welke hoge prioriteit krijgen en hoe we deze gaan tackelen. Daarnaast zijn we bezig met de integratie van meer en meer data zodat de apps voor de gebruikers zo relevant mogelijk blijven.“

K: “De apps worden gebruikt om de meest actuele verkeersdata binnen handbereik te hebben. Op dit moment zijn we bezig om ook het waternetwerk en het spoor aan te sluiten. Zo ontstaat er een totaalplaatje van al het verkeer dat in Nederland plaats vindt. Hiermee leveren we apps en data aan automerken voor hun zelfontwikkelde navigatiesystemen, Tomtom maar ook Google.”

Beide heren werken 1 dag in de week op kantoor. Dan worden de lijnen uitgezet en is er de mogelijkheid om face-to-face binnen hun teams te communiceren. De rest van de dagen werken ze remote vanuit huis. Een groot gedeelte van de communicatie gaat via Slack. Er vinden dagelijkse stand-ups plaats, elke twee weken retrospectives en planning meetings.

M: “Ik vind het belangrijk om persoonlijk contact met het team te hebben. In de eerste week heb ik korte 1-op-1 sessies met mijn team gepland om ook persoonlijk beter kennis te maken. Dit komt de teamspirit en de ontspannen sfeer binnen het team ten goede.”

Naast het gebruik van Scrum werken ze binnen het NDW ook met een PI planning, hiermee krijgen ze inzicht in de kwartaal-roadmap van het NDW. Zo weten ze precies hoe de ontwikkelingen van vandaag bijdragen aan de lange-termijn.

K: “Elk onderdeel van de verkeersdata is anders. Het kan zomaar zijn dat ik binnen verschillende projecten geconfronteerd wordt met compleet andere data. Hierdoor lijkt elk project weer als nieuw. Naast de start-up cultuur maakt dat het werk ontzettend divers.”

Wil jij als IT’er ook impact maken? Bekijk onze openstaande vacatures.

Loyal talks

Loyal talks

Loyal talks

Het is tijd dat jij krijgt wat je verdient

Wil jij als IT’er ook krijgen waar je recht op hebt?
Neem dan hier contact met ons op.