
8 redenen om CDD analist te worden
Je ziet ze ongetwijfeld steeds vaker voorbij komen: Customer Due Diligence en de analisten die werkzaam zijn in het veld om financiële criminaliteit te bestrijden. Als je twijfelt of een carrière in het fast-paced, uitdagende en interessante vakgebied iets voor jou is, lees dan verder. In dit artikel geven we je 8 redenen om CDD analist te worden.
1. Je werkt bij een vooraanstaand bedrijf
Waar je als starter normaal moeite hebt om gewilde bedrijven binnen te komen, heb je daar als CDD analist een grote voorsprong in. Bedrijven zoals fintech startups of grootbanken zijn namelijk altijd op zoek naar getalenteerde en goedgetrainde CDD analisten. Om je kansen te vergroten, is het aan te raden om een goed traineeship te volgen en je benodigde wft’s en wwft’s te halen. Op die manier start je onmiddellijk sterk in de markt.
2. De interessante doorgroeimogelijkheden
Ben je eenmaal binnen bij het bedrijf van je dromen, dan heb je tevens veel mogelijkheden om door te groeien in Customer Due Diligence en gerelateerde functies. Het veld is breed en je kunt proeven van verschillende sectoren en functies. Ben je meer geïnteresseerd in agri-food & culture of energy portefeuilles, in special operations of juist virtual assets? En wil je de ladder opklimmen tot manager of geef je liever trainingen aan aanstormende CDD talenten? De mogelijkheden om je eigen carrière vorm te geven, zijn eindeloos.
3. Je maakt impact
Ongeacht het bedrijf of de sector waarin je werkt, als CDD analist heb je altijd een relevante functie. In het bestrijden van fraude, witwassen en andere financiële criminaliteit, draag je op een belangrijke manier bij aan de maatschappij.
4. Het salaris
Niet geheel onbelangrijk natuurlijk: een mooi salaris. Vind je het interessant om te gaan werken binnen Customer Due Diligence, dan heb je niets te klagen. Al vanaf je start als CDDer verdien je een mooi salaris met voordelen. Naarmate je meer kennis en ervaring opdoet en hogere functies en verantwoordelijkheden aanneemt, kan je salaris bovendien snel doorgroeien. Vind je het interessant om meer te weten over het salaris van een (startende) CDD analist? Lees dan dit transparantie artikel over onze salaris breakdown of bekijk de offerte.

5. Je bent onderdeel van een team
Werk je graag op jezelf, maar vind je het ook leuk om onderdeel uit te maken van een team van andere ambitieuze gelijkgestemden? Customer Due Diligence biedt een perfecte samenkomst tussen individualistische taken en team-werk. Hoewel je zelf aan je cases werkt, zul je veel schakelen met je collega’s, manager en andere teamleden. Op die manier maak je samen impact.
6. De markt is gericht op starters
Sta je op het punt om een traineeship af te ronden en twijfel je over de overgang naar het werkveld? Binnen Customer Due Diligence zul je niet in je eentje een sprong in het diepe hoeven te nemen. Het snel veranderende vakgebied weet namelijk als geen ander hoe belangrijk training en educatie is, en is daarmee bijna ongeëvenaard in haar begeleiding van starters. Van traineeships tot seminars en de onboarding bij je opdrachtgevers: er is aandacht voor leren, groei en ontwikkeling vóór je start en lang daarna.
7. Het heeft een interessante toekomst
Het maakt niet uit of je een CDD analist in training of een doorgewinterde expert bent: er ligt een mooie toekomst voor je open wanneer je werkzaam bent in het veld van Customer Due Diligence. Het fast-paced vakgebied ligt vol analytische uitdagingen en maatschappelijke kansen. Ook zet het je aan de voorgrond van interessante ontwikkelingen in de wereld van vandaag, zoals bijvoorbeeld op het gebied van virtual assets als cryptocurrency en NFTs.
8. Je kunt flexibel werken
Last but not least: als Customer Due Diligence analist kun je flexibel werken op een manier die jou uitkomt. Zo kun je bijvoorbeeld remote werken en zowel parttime als fulltime aan de slag. Hoe je je werkleven ook in wil delen, dit innovatieve veld biedt je veel verschillende mogelijkheden en kansen.
Ben je overtuigd dat een carrière als CDD analist iets voor jou is en benieuwd naar de opleidingsmogelijkheden? Op onze traineeship pagina lees je er alles over en kun je direct solliciteren, voor een sterke start in het veld. Ben je benieuwd naar meer interessante artikelen over de uitdagingen, kansen, ontwikkelingen en meer binnen Customer Due Diligence? Bezoek dan eens onze kennishub.